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더 추워진 요즘, 이트론55 배터리가 걱정된다면... 본문

아우디 이트론55 (Q8이트론)

더 추워진 요즘, 이트론55 배터리가 걱정된다면...

meritocrat 2022. 10. 20. 09:00

이트론55의 배터리에 온도에 대해 몇 가지 알려진 사실을 

두서없이 나열하면서 팩트 속 또 다른 의미를 찾아보자.

 

 

 

 

1. 일단 공식 자료에 따르면,

이트론55 배터리는 영상 25~35도(섭씨) 사이가 가장 효율이 높다고 한다.

온도가 낮거나 높을 때 스스로 배터리를 감싸고 있는 냉각수 22리터가

이를 최적의 온도 상태로 유지하는 방식.

 

핵심 쿨링 시스템은 특수 접착제 등에 맞물려 열관리에 최적의 효과를 발휘

충돌시에도 배터리 보호 효과를 위한 탄성 제공.

 

Thanks to sophisticated thermal management, the car charges more quickly
The lithium-ion battery of the Audi e-tron 55** has a gross capacity of 95 kWh (net 86.5 kWh) and has been designed for a long lifecycle. Its elaborate thermal management system forms the basis for well-balanced performance and durability. Liquid cooling ensures that the battery’s temperature remains in the optimum range of 25 to 35 degrees Celsius, even at high stress levels or low temperatures. 22 liters of coolant circulates in the total of 40 meters of cooling lines in the four coolant circuits. During direct-current charging with 150 kW, cold coolant takes away the heat that occurs as a result of electrical internal resistance in the battery. The core of the cooling system is made up of extruded profiles – visually comparable with a slatted frame – which have been affixed to the battery system from below. A newly developed, thermally conductive adhesive joins the cooling unit to the battery housing. The gap filler forms the contact between the housing and the cell modules placed in it. This filler is a thermally conductive gel that fills the space to the housing beneath every cell module. The gel evenly transfers the waste heat produced by the cells to the coolant via the battery housing. The spatial separation of elements and battery cells carrying cooling water also increases the overall system’s safety. An additional positive side effect of this elaborate design is the high resilience in the event of a crash.

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/audi-e-tron-models-with-high-charging-performance-12758

 

Audi e-tron models with high charging performance

The charging process is central to the everyday usability of an electric car. The shorter the stop required for charging the higher the customer’s satisfaction. Drivers of a fully electric Audi model thus benefit from high charging speeds because the cha

www.audi-mediacenter.com:443

 

 

 

2. 이트론55 자료는 아니지만 이트론55와 자료 취지는 동일...

Q4이트론 자료를 보면,

배터리 최적 온도는 상온 30도(섭씨) 전후이고,

배터리 보증은 8년간 16만km까지 70% 수명 보장.

 

Stable temperature conditions: more power when driving and charging
The thermal management system aims to get the battery up to the ideal temperature range of around 30 degrees Celsius quickly after it is started and to keep it there until the end of the journey. This ensures that its full power – and therefore the power of the entire drive system – is available after a short time even in extremely cold conditions. Thanks to the stable thermal conditions, the driver can also call on it repeatedly or charge the battery at an HPC charging terminal with high output. The sophisticated thermal management system also gives the battery a long life cycle – Audi guarantees that it will still have at least 70 percent capacity after eight years of operation or after 160,000 kilometers.
The interior climate is controlled using a coolant circuit with a compressor, condenser, and evaporator. Valves connect it to the drive circuits when these require an unusually high level of cooling. This can happen during high power requirements but also during fast HPC charging with direct current, which causes the battery to heat up significantly.

https://www.audi-mediacenter.com/en/electric-suvs-in-the-premium-compact-segment-the-audi-q4-e-tron-and-the-q4-sportback-e-tron-13887/battery-thermal-management-and-charging-13902

 

Battery, thermal management, and charging

 

www.audi-mediacenter.com:443

 

 

3. 충전완료 시간의 설정

이트론55에는 충전완료 시간 설정하는 옵션이 있는데,

이 시간을 설정하면 주행가능 최적의 배터리 온도보호 기능이 동작한다는 주장.

물론 충전완료 시간을 설정하는 것이 충전시작 시간을 설정하는 것 만큼

예측가능하진 않아서 그렇게 추천할 만한 기능은 아니다.

 

 

4. 

이런 고민을 넘어 가장 중요한 것 한가지.

가급적 차고나 실내에 주차하라는 것.

 

단독 충전기가 있으면 좋긴 하겠지만

충전옵션을 통해 자체적으로 차량 배터리를 보호하길 기대하는 것도 좋겠지만,

 

제일 좋은 방법은 

차를 너무 추운데 주차하는 걸 피하라는 것이다.

(뭘 하나마나 한 소리라고 생각하겠지만 팩트인걸.. ㅠㅠ)

 

 

5 .

아우디에는 지능형 열 제어 시스템(열회로)이 4가지로 존재하는데,

이들은 모두 히트펌프 등을 통해 잉여 에너지를 끌어내

실내와 배터리를 효과적으로 보온할 수 있도록 조치.

 

특히, 짧은 여행시에는 주행을 위한 전력 소비보다는

실내를 식히거나 달구는 데 필요한 열에너지가 더 필요할 수도 있으니

원격 예열기능(사전 온도조절 기능)을 평소에 잘 활용하고

예열을 할 시간이 없다면 차량 전체 난방보다는 시트 온열기능(및 핸들열선 기능)을

충분히 활용하라고 조언 

참고 자료

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/handling-the-norwegian-winter-with-audi-e-tron-14510

 

Handling the Norwegian winter with Audi e-tron

How does an electric car work in the Nordic cold? A Norwegian family who has driven the Audi e-tron since 2019 shares their experiences. Alongside explanations from Audi’s own technicians, this will give you the best insight into how the Audi e-tron perf

www.audi-mediacenter.com:443

 

결론은 사실 뭐 아껴서 잘 쓰고

배터리를 잘 보호해서 쓰라는 건데,

 

이트론55에는 충분한 히트펌프 기능과 

실내 공간까지 포함한 열관리 회로가 통합돼 있으니

사전 난방/냉방 기능 등을 잘 활용하면 좋겠다.

Meritocrat @ it's electric

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